כיצד אנחנו שומעים

תוכן עניינים

חוש השמיעה הוא אחד החושים החשובים ביותר של האדם. הוא מאפשר לנו לתקשר עם העולם שמסביבנו, לפתח קשרים, ללמוד ולהבין אחרים. חוש השמיעה פעיל 24 שעות ביממה, גם כאשר אנו ישנים.
מערכת השמיעה שלנו מחולקת לשלושה חלקים מרכזיים: האוזן החיצונית (שכוללת גם את האפרכסת ותעלת האוזן), האוזן התיכונה (האמצעית) והאוזן הפנימית.

 האוזן החיצונית

האוזן החיצונית מורכבת מהאפרכסת שתפקידה העיקרי לכנס את הקול ביעילות אל עור התוף. תפקיד נוסף של האוזן החיצונית הוא שמירה על שלמות עור התוף והבטחת מעבר נקי של הקול אל עור התוף. בניגוד לבעלי חיים מסוימים כמו ארנבות, האפרכסת של בני האדם היא קבועה ואינה ניתנת לתזוזה בכיוון מסוים. בהמשך לאפרכסת מצויה תעלת האוזן המוליכה את הקול אל עור התוף. תעלת האוזן בנויה כמין תיבת תהודה המגבירה תדירויות מסוימות של גלי הקול ועל-ידי כך מסייעת בהבנת הדיבור. עור התוף מפריד בין האוזן החיצונית לבין האוזן התיכונה. עור התוף הינו קרום מתוח אשר גלי הקול המכים בו מרעידים אותו.

האוזן התיכונה

לצידו הפנימי של עור התוף מחוברת עצם קטנה אליה מחוברות שתי עצמות קטנות נוספות. אלה הן העצמות הקטנות ביותר בגוף האדם המכונות עצמות השמע. רעידות עור התוף מניעות את עצמות השמע במעין תנועת בוכנה. תפקידן של עצמות השמע הוא הגברה והעברה יעילה של גלי הקול כתנועה מכאנית. העצם האחרונה בשרשרת עצמות השמע מחוברת אל הקוכלאה (השבלול).

האוזן הפנימית

הקוכלאה הוא אבר דמוי שבלול המהווה יחד עם אבר שיווי המשקל את עיקר האוזן הפנימית. בתוך הקוכלאה מצוי נוזל. בנוזל זה נוצרות תנודות על-ידי אחת מעצמות השמע. תנודות אלה של הקוכלאה מניעות תאי שערות מיקרוסקופיות היוצרים אות עצבי (חשמלי). תאי שערות אלה מתמירים את האנרגיה המכאנית של הקול לאנרגיה חשמלית. עיקר הפגיעה בליקוי שמיעה עצבי הינה בהרס של התאים עליהם מצויות השערות ובקשרים העצביים. ככלל, כאשר התאים או הקשרים העצביים נהרסים – לא ניתן לתקן זאת, והנזק הוא בלתי הפיך. האות החשמלי הנוצר מועבר באמצעות תאי העצב אל המוח ושם הוא עובר עיבוד נוסף לכדי מה שאנו חשים כשמיעה.

מהו הקול?

לקול מספר תפקידים חשובים:

תקשורת הוא משמש אותנו לתקשר בינינו לבין סביבתנו. היעדר תקשורת טובה עלול לפגוע קשות באיכות חיי החברה שלנו.

מידע – הקול מספק לנו מידע חשוב: מה נמצא סביבנו? היכן דברים נמצאים בדיוק? מהיכן מגיעים צלילים? הוא מסייע לנו להיזהר מפני סכנות (כמו מכוניות בכביש).

הנאה הקול מסב לנו הנאה. אנו שמחים לשמוע ילדים צוחקים. אנו נהנים להאזין למוסיקה. היעדר שמיעה טובה עלול לגרוע באופן משמעותי מאיכות חיינו.

הקול הוא גל מכאני, הנע באמצעות תנודה של האוויר (ולעתים דרך תווך אחר. לדוגמה, הקשה על עץ או ברזל), בדומה אבן נזרקת אל שלולית היא יוצרת גלים. מקור הקול יוצר תנודות או לחץ אוויר משתנה. אותו לחץ אוויר מגיע אל האוזן שלנו ומזוהה כקול.

סרטון הדמיה – יוטיוב

אולי יעניין אותך גם...

ליצירת קשר או תיאום בדיקה בביתך

חדש! שירות בדיקה ע״י קלינאי תקשורת בביתכם ופריסה בכל הארץ!

לתחילת שיחה
לשיחת וואטסאפ >>
היי, כאן מכון השמיעה הישראלי. אנחנו נשמח לעמוד לשירותכם לכל שאלה או בקשה שתהיה, תרגישו בנוח לדבר איתנו :)
דילוג לתוכן